Lubrifierea rulmenților. Greșeli comune

Lubrifierea rulmenților este vitală pentru menținerea performanței și a duratei de viață a rulmenților ca elemente de rulare. Lubrifierea ajută la separarea pieselor în mișcare una față de cealaltă, cum ar fi separarea rolelor și a căilor de rulare sau a bilelor, pentru a preveni uzura și frecarea.

Deși adesea privit ca un proces auxiliar, însă lubrifierea rulmenților este în fapt o procedură crucială care poate dăuna fluxului de lucru, iar lipsa lubrifierii corespunzătoare este cea mai frecventă cauză a defectării rulmenților.

Lubrifierea rulmenților servește mai multe funcții, cum ar fi:

  • Protejarea suprafețelor împotriva coroziunii
  • Etanșarea pentru prevenirea contaminărilor
  • Crearea unei bariere, unui film între suprafața de rulare și suprafețele glisante
  • Asigură transferul de căldură

În calitate de experți de încredere în acest domeniu dorim să vă servim cu cele mai bune sfaturi în privința modului corect de lubrifiere și în găsirea lubrifiantului potrivit aplicațiilor dumneavoastră.

Ulei sau unsoare.

Factori de selectare al lubrifianților în funcție de:

  • tipul de utilaj
  • tipul rulmentului
  • dimensiunea rulmentului
  • temperatura
  • condițiile de sarcină
  • Viteza de funcționare
  • Orientarea arborilor (orizontală/verticală)
  • mediul extern

Primul lucru pe care trebuie să îl faceți când alegeți un lubrifiant este alegerea acestuia conform recomandărilor producătorului de rulmenți. Cu toate acestea, există și alte criterii de selecție pe care trebuie să le urmați despre care vă vom relata în cele ce urmează.

Uleiul

Este utilizat în general pentru aplicații în care rulmentul va funcționa la o viteză mare sau la temperaturi ridicate și este necesar transferul de căldură. Uleiurile pot fi minerale, naturale (cu aditivi care previn oxidarea și corodarea) sau sintetice.

Uleiurile naturale au la bază diesteri siliconi și fluorocarburi, iar uleiurile sintetice sunt pe bază de polialfaolefine (PAO), polialchileni glicoli (PAG), esteri, și siliconi pentru condiții de cuplu rece și scăzut.

Deși, cele două tipuri de ulei sunt similare, au proprietăți diferite și nu pot fi interschimbabile. Uleiurile minerale sunt mai frecvent folosite decât cele sintetice.

Vâscozitatea este una dintre caracteristicile cheie atunci când se specifică uleiul potrivit pentru un rulment. Lubrifianții cu vâscozitate scăzută, sunt mai lichizi, iar lubrifianții cu vâscozitate ridicată sunt mai denși.

Unsoarea

Unsorile sunt lubrifiantul ales pentru 90% din rulmenți. Care este motivul pentru care unsoarea este mai des aleasă decât uleiul?

În primul rând, grăsimea aderă mai bine pe suprafețele portante, durează mai mult timp, nu curg și nu se împrăștie pe alte piese ale utilajului, necesită mai puțină întreținere.

Unsorile au la bază trei componente: aditivi (de obicei inhibitori de coroziune), ulei și un agent de îngroșare.

Ceea ce ar fi important de reținut, indiferent de tipul de lubrifiant pe care-l alegeți, este că acesta își va pierde în mod natural proprietățile de lubrifiere în timp și, dacă nu este verificat periodic și schimbat în timp util, poate produce pagube considerente.

Tipuri de lubrifiere

După cum am mai subliniat, lubrifierea rulmenților joacă un rol esențial în durata de viață și performanța acestora, deoarece ajută la separarea pieselor în mișcare prin minimizarea frecării și a prevenirii uzurii.

Pe lângă asigurarea acestei separări, lubrifianții disipează de asemenea, căldura prin frecare (care previne supraîncălzirea și deteriorarea rulmentului) și protejează împotriva altor probleme cunoscute, cum ar fi coroziunea, umiditatea și împotriva contaminării.

Unsoarea este de obicei aplicată cu un echipament special care ajută la dispersarea acesteia între bile/role. Spre deosebire de uleiuri, unsoarea umple lagărul rulmentului în procent de 30%.

Lubrifierea prin picurare

Această metodă numită și sistem de alimentare gravitațional, constă dintr-o cană plasată deasupra rulmentului care controlează cantitatea de ulei la un interval prestabilit.

Acest sistem se aplică la rulmenții care duc sarcini mici și funcționează la viteze mici sau moderate. Acest tip de rulmenți necesită cantități mici de ulei.

Lubrifierea prin stropire

Acest tip de lubrifiere este un sistem rudimentar de lubrifiere, care nu prea se mai folosește, decât în cazul motoarelor vechi, motoare care nu necesită nici măcar pompă de ulei, sau filtru. De fapt, constă în scufundarea cutelor de pe capetele mari ale bielelor în baia de ulei care se depune în picături și apoi trec prin foraje către rulmenți și restul pieselor mobile.

Lubrifierea prin inel de ulei

Această metodă se referă doar la aplicațiile cu arbori orizontali. Sistemul constă dintr-un inelul de ulei rotativ atașat la arborele care transmite uleiul către rulment. Se aplică excelent pentru aplicațiile care rulează la viteze și temperaturi medii sau mai mari.

Lubrifierea automată

Acest sistem constă dintr-o pompă care presează lubrifiantul dintr-un rezervor către punctele de gresare, asigurând cantitatea optimă de lubrifiant, în mod continu.

Greșeli tipice privind lubrifierea

  • Pierderea lubrifiantului - dacă un rulment nu este uns la intervale adecvate și nu este aplicată cantitatea adecvată de unsoare va avea ca și consecință defectarea utilajului/echipamentului
  • Unsoare incorectă - unele aplicații au nevoie de unsoare de presiune non-extremă (non-EP) sau de uz general (GP), în timp ce altele pot necesita unsoare de presiune extremă (EP)
  • Lubrifierea în exces - excesul de grăsime determină creșterea excesivă a temperaturii într-un rulment
  • Lubrifiant degradat – unsorile degradate sunt acelea la care uleiul este separat de componentul de îngroșare și restul aditivilor
  • Incompatibilitatea unsorii - este esențial să folosiți același lubrifiant sau unsoare pe întreaga durată de viață a unui rulment

În caz că v-au fost de folos aceste date tehnice privind lubrifierea, vă mai așteptăm pe site-ul nostru pentru a urmări și următoarele noastre teme! În rest vă așteptăm cu o gamă largă de rulmenți și alte organe de mașini. Menținem totul în mișcare!

Meniu